jak przejść na wegetarianizm
  • 0

Coraz więcej osób zastanawia się nad tym jak zdrowo przejść na wegetarianizm. Za dietą bezmięsną przemawiają nie tylko względy ekonomiczne i etyczne, ale także wyniki badań naukowych, które pokazują, że dobrze zbilansowana dieta wegetariańska może stanowić profilaktykę wielu chorób cywilizacyjnych:

  • chorób wątroby,
  • cukrzycy typu 2,
  • otyłości,
  • chorób sercowo-naczyniowych,
  • czy nowotworów jelita grubego.

Poza tym duży udział warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych – bogatych w prebiotyki i błonnik nierozpuszczalny są korzystne również dla mikrobioty jelitowej. Jednak zanim zrezygnujesz z mięsa warto odpowiedzieć sobie na pytanie: jak zrobić to mądrze? W tym artykule przeczytasz o tym, jakie badania warto wykonać i na co zwracać uwagę komponując dietę. Przede wszystkim badania krwi, alergii pokarmowych i indywidualne podejście do diety to podstawa!

Wegetarianizm – jak zacząć? Najlepiej od oceny stanu zdrowia!

Należy podkreślić, że już dawno nieaktualne jest przekonanie, że dieta wegetariańska jest dietą niedoborową. Jednak warto pamiętać, że jest to nadal dieta eliminacyjna, która wyklucza z jadłospisu dużą grupę produktów spożywczych.

Zawsze przed rozpoczęciem tak ważnych zmian w diecie, warto wykonać podstawowe badania krwi:
  • morfologia,
  • poziom witaminy D,
  • żelazo,
  • witamina B12,
  • poziom cholesterolu
  • poziom glukozy i insuliny.

Dzięki temu dowiesz się czy Twój organizm jest w dobrej kondycji, a jeśli badania ujawnią nieprawidłowości, będziesz mógł dopasować dietę do swoich potrzeb.

Wegetarianizm – jak zbilansować?

Jeśli dieta wegetariańska jest dobrze zbilansowana to można ją stosować bezpiecznie, bez ryzyka niedoborów. Trzeba jednak pamiętać, że właściwe zbilansowanie diety oznacza nie tylko zadbanie o podaż składników odżywczych, ale także dopasowanie jej do konkretnej osoby. Szczególnie, jeśli mówimy o zastosowaniu tej diety w celach prozdrowotnych.

Aby dieta wegetariańska była zbilansowana musi być bardzo zróżnicowana. Dzięki temu możliwe jest dostarczenie wszystkich niezbędnych do prawidłowego działania organizmu aminokwasów. Dodatkowo zaleca się, aby osoby na diecie wegetariańskiej suplementowały witaminę B12 oraz kwasy Omega-3 np. z alg.

Zdecydowanie nie wystarczy wprowadzić zamienników np. w postaci soi albo po prostu wyeliminować mięso i jeść to, co pozostanie. Badania pokazują, że dieta większości osób jest dość uboga, zawiera mało różnorodne warzywa, owoce i ziarna. Mało urozmaicony jadłospis może prowadzić do niedoborów pokarmowych.

Wegetarianizm – co włączyć do jadłospisu?

Utarło się przekonanie, że najbardziej wartościowym zamiennikiem mięsa jest soja. Faktycznie, zawiera ona dużo białka, jest także źródłem cennych witamin i składników mineralnych. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy dobrze reaguje na soję i u części osób może wywoływać ona alergie lub nadwrażliwości pokarmowe. Rozwiązaniem może być wprowadzenie innych roślin strączkowych takich jak soczewica, fasola czy groch. Oprócz dużej ilości warzyw i owoców w diecie wegetarian powinny znaleźć się także „superfoods” – i to nie ze względu na modę!

Mianem superfoods określa się produkty szczególnie bogate w witaminy i składniki mineralne. Przykładem może być np. chia – bogactwo wapnia albo amarantus – także bogaty w wapń i białko np. lizynę. Nie chodzi o to, aby oprzeć całą dietę na egzotycznych i mało popularnych produktach, jednak z pewnością warto traktować je jako urozmaicenie jadłospisu.

Wegetarianizm – badania, które mogą pomóc zindywidualizować dietę.

Kluczowym elementem dobrego doboru diety jest jej zindywidualizowanie. Zbilansowanie diety wegetariańskiej to pierwszy krok, jednak równie ważne jest spożywanie tych produktów, które nie powodują dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Wiele osób zaczyna dietę wegetariańską, zmienia swoje menu, a zamiast poczuć się lepiej – zaczynają się dolegliwości.

Może mieć to różne przyczyny zdrowotne, np. SIBO, czyli przerost mikrobioty jelita cienkiego (ang.: Small Intestinal Bacterial Overgrowth). Dolegliwości związane z SIBO mogą pojawić się przy spożywaniu dużej ilości wysokobłonnikowych i fermentujących produktów. Niektórzy pacjenci mogą mieć problem z trawieniem lektyn zawartych w roślinach strączkowych – mimo że po obróbce termicznej zostaje ich niewiele. Zmiana diety oznacza też eksperymentowanie z nowymi produktami albo zwiększenie ilości spożywania innych grup spożywczych niż mięso, np. nabiału. Wówczas mogą ujawnić się nietolerancje pokarmowe np. laktozy albo nadwrażliwości pokarmowe. Więcej o alergiach i nietolerancjach pokarmowych dowiesz się tutaj.

Dlatego jeśli przeszedłeś na dietę wegetariańską albo planujesz taki krok, warto wykonać badanie ImuPro Vegetarian w kierunku nadwrażliwości pokarmowych. Badanie to ocenia reakcję aż na 90 składników. Otrzymany wynik pozwoli Ci na ułożenie zindywidualizowanej i zbilansowanej diety wegetariańskiej. W Instytucie Mikroekologii możesz wykonać zarówno badania diagnostyczne, jak również skorzystać ze wsparcia lekarskiego oraz dietetyków. Poznaj naszych specjalistów

Konsultacja dietetyczna

Jakie grupy produktów zawiera panel ImuPro Vegetarian?

  • Warzywa,
  • Nasiona i orzechy,
  • Jajo kurze, Owoce,
  • Przyprawy,
  • Produkty mleczne,
  • Zboża zawierające gluten,
  • Zboża niezawierające glutenu oraz zamienniki,
  • Drożdże,
  • Krasnorosty nori,
  • Grzyby – pieczarki,
  • Dodatki do artykułów spożywczych – kurkumina.

Sprawdź dokładną listę badanych produktów.

Wykonując badanie otrzymujesz:
  •   ilościowy wynik badania,
  •   interpretację wyniku wraz z zaleceniami i szczegółowym opisem,
  •  możliwość skonsultowania wyniku z naszym specjalistą podczas bezpłatnych konsultacji telefonicznych.

Tutaj zobaczysz jak wygląda przykładowy wynik badania i dowiesz się więcej.

Promocja dotyczy również pakietów z badaniem mikrobioty jelit: KyberKompakt i KyberKompakt Pro. Z tej oferty skorzystasz dostarczając materiał do badania do 19.03.2021 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola wymagane oznaczono *

Oddział w Warszawie