• 0

Tegoroczny okres Świąt i Nowego Roku będzie inny niż dotychczas. Jak zadbać o to, by przeżyć go w zdrowiu i spokoju?

Zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w Polsce od 28 listopada do 27 grudnia, aby zwiększyć bezpieczeństwo, tegoroczne Święta możemy spędzić w gronie maksymalnie 5 gości (do tego limitu nie wliczamy osoby zapraszającej oraz osób, które wspólnie mieszkają lub gospodarują z tą osobą).

Niezmiennie ważne pozostaje stosowanie zasady DDM+W, czyli:

  • Dystans Społeczny,
  • Dezynfekcja,
  • Maseczki,
  • Wietrzenie Pomieszczeń.
Przygotowaliśmy listę 10 rzeczy, o których warto pamiętać, aby zwiększyć bezpieczeństwo przy świątecznym stole:
  • wietrzenie pomieszczenia przed i po posiłku,
  • mycie i dezynfekcja rąk przed i po posiłku,
  • zachowanie dystansu między nakryciami,
  • złożenie sobie życzeń z odległości wyznaczonych przez nakrycia na stole,
  • pozostawienie indywidualnego opłatka każdej osobie chcącej przełamać go symbolicznie,
  • umieszczenie płynu do dezynfekcji na stole oraz w toalecie,
  • wycieranie rąk w ręcznik papierowy,
  • dezynfekowanie rąk po odejściu i dołączaniu do stołu,
  • wspólne spędzenie czasu podczas spaceru,
  • zapraszanie bliskich do świątecznego spotkania przez wideo-rozmowę online.
Sprawdź, czy możesz spotkać się z bliskimi!

Chcesz mieć większą pewność, że spotkanie z bliskimi jest bezpieczne? Możesz wykonać u nas różne badania diagnostyczne, w kierunku obecności wirusa SARS-CoV-2:

  • test antygenowy,
  • badanie przeciwciał IgM i IgG,
  • badanie Real-Time PCR.

Więcej o rodzajach testów przeczytasz tutaj.

Jak zachować zdrowie w pandemii?

Oprócz ochrony mechanicznej i zwiększonych środków ostrożności, w walce z koronawirusem, dla naszego organizmu bardzo ważne jest prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Należy pamiętać zatem o prostych czynnościach, które budują naszą odporność każdego dnia:

  • różnorodna dieta bogata w witaminy, kwasy omega-3, prebiotyki – błonnik i skrobię oporną: warzywa, owoce, nasiona, orzechy, produkty pełnoziarniste. Do źródeł dobrych kwasów tłuszczowych, które z powodzeniem można umieścić pośród świątecznych dań, należy śledź, a także migdały i orzechy włoskie. Z kolei witaminy D dostarczą nam grzyby zawarte w świątecznych potrawach. Warto także pamiętać o właściwościach przeciwzapalnych czosnku, cebuli, kurkumy i imbiru.
  • umiarkowana aktywność fizyczna, np. spacery, joga,
  • odpoczynek,
  • wysypianie się.

Więcej o diecie wspierającej odporność przeczytasz tutaj.

Mikrobiota a zdrowie

Warto także pamiętać o wspieraniu mikrobioty jelitowej, ponieważ to ona jest źródłem zdrowia i odporności organizmu oraz chroni nas przed różnego rodzaju infekcjami, również wirusowymi.

 

 

 

O związku mikrobioty z koronawirusem przygotowaliśmy oddzielny wpis.

 

 

Życzymy spokojnych Świąt i zdrowego Nowego Roku!

Zespół Instytutu Mikroekologii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola wymagane oznaczono *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Oddział w Warszawie